Die eilanden zijn bijzonder mooi met regenwouden, zeer gevarieerde vegetatie, mooie zandstranden, rotsformaties en koraalvelden met bijbehorend zeeleven. De hele dag kun je de papagaaien en andere vogels horen, de natuur is overweldigend.
BULTRUG |
Wat wij voor bijzonders zagen: vele hoog uit het water springende roggen, papagaaien, leguaan die hele waterweg overzwemt om bij een ander eiland te komen, een groep van 21 kleinen roggen die als school vlak onder de oppervlakte zwommen,
vissers die een net rond ons schip trokken omdat daar een enorme school sardines zat (werden wij niet zo blij van), vele duizenden Porcupines (speciale vissen die zich kunnen opblazen die je normaliter in kleine aantallen ziet),
veel White Spotted Eagle Rays (grotere roggen soort), zeer donkere grote dolfijnen met witte vlekjes/stippen op de huid, stenen die azuurblauwe kleuren hebben, enorm grote schildpad en niet in de laatste plaats twee bultruggen (grote walvissen) die 20 minuten lang een show in de buurt van ons schip gaven.
Nu staan we aan de start van de grote oversteek met matige vooruitzichten wat de wind betreft, in ieder geval de eerste 1.000 mijl (wellicht 2.000 mijl) zwakke wind die soms ook op de neus staat. We zullen zien hoe lang de tocht van 4.000 mijl gaat duren, we blijven hopen op 30 dagen.
Voor de technici onder ons mijn route overwegingen: vanuit de baai van Panama is er een zuidelijke stroming, als je teveel naar de oost gaat heb je last van de Humbolt stroom die langs de westkust van Zuid Amerika naar het noorden stroomt DUS een koers van 210 graden gedurende 400 mijl. Er is een stroom rond de evenaar die naar het westen stroomt die boven de evenaar sterker is dan eronder, als je te noordelijk gaat (circa boven de 5 graden) kom je in de countercurrent die naar het oosten stroomt. De noordoost passaat van de North Pacific is sterker dan de zuidoost passaat op de South Pacific, echter die NO passaat kan op 4 graden noorderbreedte al overgaan in ITCZ (doldrums). Al met al veel variabelen, het grote plan is ten Noorden van de Galapagos te koersen en dan meer westelijk te gaan op circa 3 graden noorderbreedte tenzij ik daar doldrums tegenkom, dan blijf ik op 4 graden varen hopende de counter current te ontlopen en bij 115 graad westerlengte de evenaar te passeren waar de doldrums niet zo breed zijn. Als ik de countercurrent niet kan ontlopen zal ik de doldrums in een vroeg stadium gedurende lange tijd moeten doorkruisen met uiteraard veel tijdverlies.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten