woensdag 9 september 2015

Terug in Lissabon, een bewogen tijd.

Terug in Lissabon. Ik had gedacht heerlijk met mijn dochter vanaf 17 augustus een week te kunnen zeilen en was lekker rustig op weg naar Lissabon, helaas mocht dat niet zo zijn. Op 12 augustus in de namiddag belde Anneke op dat de gezondheid van haar moeder snel achteruit ging en dat ik met spoed naar Amsterdam moest komen. Ik heb vervolgens de steven gewend en ben op de 13de in de middag in Lissabon aangekomen. De 13de is niet voor niets een ongeluksgetal want in de marina is er een schip met hoge snelheid dwars in mijn boot gevaren. De schade is het verfwerk, het potdeksel over een meter of 5 en de zeereling met scepters.
Gelukkig geen structurele schade zelfs geen deuk in het sterke stalen schip, maar dit kon ik er niet bij hebben. Via internet de verzekering geïnformeerd en het proces opgestart.

De 14de ben ik naar Amsterdam gevlogen en de 18de is de moeder van Anneke overleden. Daarna uiteraard een drukke en emotionele tijd, de crematie regelen en het huis leegmaken. Wel hebben wij in deze periode nog de gezellige Sixhaven bezocht en daar vrienden ontmoet, ook een dag genoten van Sail Amsterdam. Uiteindelijk konden wij 6 september naar Lissabon vliegen. De verzekering is nog steeds onduidelijk en omdat ik niet langer wilde wachten heb ik vandaag ( 9 september) de boot naar een werf in Lissabon gevaren en op de kant laten zetten voor de nodige reparaties, de inschatting is dat het een week gaat duren. Wij hebben voor één week een hotel geboekt in het centrum van Lissabon, op eigen kosten want de verzekering zei “het schip is niet onbewoonbaar”. Ja verzekeringen hebben altijd kleine grapjes om kosten te vermijden.


Het is natuurlijk geen straf om een week samen met Anneke in de mooie stad Lissabon te zijn, een klein dorp was vervelender geweest. Ik ben wat laat met het bijwerken van het blog maar vind dat je niet op internet kunt zetten dat je schip onbeheerd in Lissabon ligt. Ook had ik gehoopt wat meer en leukere dingen op ons blog te zetten, dat moet maar wachten tot de volgende keer. 

4 opmerkingen:

  1. ....van het concert des levens krijgt niemand 'n program.
    Het zal voor jullie allen heel waardevol zijn geweest dat je de laatste levensdagen van (schoon-)moeder samen door hebt kunnen brengen. Gecondoleerd met het verlies en veel sterkte gewenst.
    Wat een pech dat je averij hebt opgelopen aan de boot. Misschien is het (noodgedwongen) verblijf in Lissabon wel goed, om even bij te tanken van de drukte, de emoties van de afgelopen weken. Laat je maar lekker verwennen in het hotel, dan kunnen jullie straks weer de volle uitdaging aan voor het avontuur.
    Hartelijke groeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. excuus, ik ben een leek op maritiem gebied, ik bedoel schip i.p.v. boot :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Anneke en Heinze, In de eerste plaats onze condoleances bij het overlijden van jullie moeder en schoonmoeder. Gelukkig waren jullie op tijd terug om de laatste dagen bij haar te zijn en daarna alles te regelen.
    En dan nu verder na de reparatie van de NOK. Algarve, Madeira, Canarische Eilanden? Maar eerst een beetje bijkomen in Lissabon, Dat is inderdaad geen straf.
    Hartelijke groet en sterkte toegewenst van Ria en en Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Anneke en Heinze gecondoleerd met dit verlies.
    Groet Ton en Ans

    BeantwoordenVerwijderen