In Marokko aangekomen.
Na Lagos
hebben we een aantal dagen heerlijk voor anker bij Alvor gelegen, het plan was
om vanuit daar naar Marokko te varen. Dus op een vroege ochtend anker op en met
half eb het gebied/delta verlaten, helaas liepen we aan de grond en moesten we
een aantal uren wachten op hoger water. Bij echt laag water zagen we de groene
ton achter de zandbank liggen in plaats van ervoor “shifting sands”, dat verklaarde
ons aan de grond lopen. Gezien de wind die buiten stond (kracht en richting)
zijn we na een paar mijltjes voor anker
gegaan bij Portimao, een toeristische stad in de Algarve met zijn typische
rotskust.
De wind
bleef wat ongunstig en we zijn daarom vanuit Portimao naar Cadiz gevaren, een tochtje
van 120NM. Cadiz is een van de oudste steden van Spanje, daar te zijn was een
aangename verrassing: cultuur; fantastische straten, pleinen en gebouwen; goede
sfeer; mooie parken; zeer historisch.
We hebben
van de dagen in Cadiz erg genoten. Uiteindelijk vanuit Cadiz naar Tanger in
Marokko gevaren.
Tanger was
een ervaring met gemengde gevoelens, de stad heeft alleen een visserijhaven die
je goed kunt ruiken. Bij aankomst in die haven kam de politie mij per auto ophalen
om op het bureau de bootpapieren en paspoorten door te nemen en de bootpapieren
daar achter te laten (bij dat politiebureau de procedure). De “belangrijke”
agent in kwestie was nogal sikkeneurig en liet mij duidelijk weten dat hij toch
wel erg veel voor mij moest doen: hard werken. Door al die opmerkingen was het
duidelijk dat hij een vergoeding van mij wenste voor het “harde werken”, ik heb
dat niet gedaan en mocht daarom vanuit het politiebureau te voet terug naar het
schip, een hele afstand. Toen we gingen uitklaren (vertrekken) moesten we
uiteraard naar het politiebureau voor een “exit stempel” in het paspoort en de
bootpapieren terug te krijgen. Ik had Anneke dit keer meegenomen en haar een
beetje voorbereid op de te verwachten show, en ja, het bureau zou om 9 uur open
zijn inclusief de aanwezigheid van de “belangrijke” agent. Hij was er dus niet
en de andere agenten belden hem op waarop ze de telefoon aan mij gaven, de “belangrijke”
agent wist te melden dat hij gisteren zo hard had gewerkt dat hij wat later
kwam, na wat heen en weer gepraat zou hij na een halfuur komen. Hij kwam na een
halfuur en liep duidelijk steunend en kreunend de trap op, ik zag de bui hangen
van erg lange procedures en heb hem 20DH (circa 2 euro) gegeven voor het “op
mijn bootpapieren passen” en hij bedankte mij voor het betalen van zijn
ontbijt. Hij draaide om als een blad aan de boom en alles ging razendsnel, hij
hoefde ook geen havenfacturen te zien. Tanger: het is een stad die je gezien
moet hebben vanwege de Medina en de Kasbah maar wij waren niet onder de indruk.
Wij wisten
dat in Marokko “bakhshisch” bestaat, het is niet omkopen maar wel iets geven
voor een kleine dienst, een soort klein smeergeld waar Europeanen moeilijk mee
om kunnen gaan. Soms wordt er om sigaretten gevraagd, soms om een vergoeding.
Een leuk weetje is dat de overheid van Marokko recent nieuwe kledij voor
officials heeft besteld zonder broekzakken, een creatieve manier om fout gedrag
zoals van de agent in bovenstaand verhaal te verminderen. Ter info: in Tanger
hebben we iemand circa 2 euro gegeven om op onze boot te passen, die doet dat
dan ook maar het valt onder “bakhshisch”. Ieder rijtje vissersboten heeft een
bewaker, er zijn veel rijtjes.
Na Tanger
gingen we naar Asilah, geen “port of entry” dus mag je formeel niet van je boot
af omdat je niet kunt inklaren. Asilah was een aangename verrassing, aardige
douane en agenten die ons toestonden het stadje te bezoeken. Het was mooi weer
en er waren buitengewoon veel mensen op straat, schoon, gemoedelijk en
gezellig. De volgende ochtend nog naar de markt gegaan waar de minimale hoeveelheid
die je moet kopen een kilo is, de prijzen voor een kilo: (10DH is circa 1 euro)
tomaten 4DH, sperciebonen 2DH, wortels 2DH, aardappelen 2DH, paprika 2DH etc. Het
getal 2DH (20 cent) kwam vaak voor, we hebben het getest met aubergines door te
vragen wat één aubergine kost wat natuurlijk 2DH was, dat gold ook voor twee
tot je over de eerste kilo ging want dan werd de prijs 4DH. Al met al erg
vriendelijke prijzen waarmee we onze voorraad verse groenten fors hebben aangevuld
om scheurbuik te voorkomen.
Larache was
de volgende stad, een vieze stinkende enorm grote visserijhaven waar forse
kakkerlakken op de kade en in de Medina lopen, ook de Medina is smerig. Ik durf
het aantal vissersschepen niet te schatten maar het zijn er honderden. Ons
schip lag afgemeerd als vijfde schip naast vier grote vissersschepen; om op de
wal te komen, en in de avond in het pikkedonker weer op je schip, moet je over
behoorlijk aapachtige kwaliteiten bezitten. Uiteraard in Larache weer de politie,
douane en havenautoriteiten, allen op
een andere locatie. We blijven echt wel in conditie! In Larache zagen we erg
veel katten en heel veel jonge katjes, ze worden door de gemeenschap goed
behandeld en gevoerd, dat zagen we ook in Tanger en in de plaatsen die we na
Larache bezochten, we hadden dat niet verwacht.
Vandaag ( 8
oktober) zijn we vanuit Larache in Rabat (hoofdstad van Marokko) aangekomen, we
hebben een nachttochtje gemaakt. Om acht uur in de ochtend met te laag water voor
de swell van 3 meter die er stond de rivier opgevaren en over de bar/drempel
gesurfd op brekende golven, een gevaarlijk grapje dat we niet te vaak moeten
doen, het is vragen om ellende. Op de drempel stonden mensen in wetsuits tot
hun borst in het water op brekers te wachten, zij keken wat verbaasd toen wij
langs suisden maar dat gold ook voor mij. Op de noordoever van de rivier ligt
Sale en op de zuidoever Rabat, zustersteden. De liefhebber van piraten kan in Rabat
en Sale zijn hart ophalen, de piraten van Sale zijn zeer berucht (ze voeren tot
aan Ierland) met een hoogtepunt tussen 1620 en 1630 AC; het probleem van de
piraten werd pas in 1910 opgelost. De historie van Sale/Rabat gaat duizenden
jaren terug: Phoeniciers, Romeinen, enzovoorts, de geïnteresseerde moet maar
eens iets van de rijke historie van deze zustersteden opzoeken.
De medina
van Sale hebben we bezocht, die is verrassend groot met duizenden winkeltjes. Morgen
gaan we een eerste verkenningstocht van een aantal uren door Rabat maken, ik
denk dat we een dag of drie hier blijven. Dit is ook de eerste plaats in Marokko
waar we toegang tot internet hebben, vandaar dat we het blog kunnen bijwerken.
Na Rabat willen we de volgende plaatsen
aan de kust bezoeken: Mohammedia, Casablanca, El Jadida, ??Safi??, Essaouira en
wellicht Agadir. Vanuit Agadir zijn qua windhoek de Canarische eilanden wat
lastiger te bereiken, daar denken we nog even over na.
Bijna
vergeten, gedurende de maanden dat we aan het reizen zijn hebben we nog niet
aan de walstroom gelegen. Wij zijn fan van zonne-energie/lichtpanelen geworden,
tot de volgende keer.
Hahaha, ik weet dat jullie er niks aan kunnen doen, maar toch vind ik het grappig dat jullie aan de grond zijn gelopen. Maar ach, jullie lachen al jarenlang ieder schip dat vast loopt uit, dus het mag ook wel een keertje. Knap van mam trouwens dat ze dat volhoudt tussen die vissersschepen, dat stinkt vast flink. Ik ben blij dat jullie het naar jullie zin hebben, geniet!
BeantwoordenVerwijderenP.S. Jullie hebben internet en ik krijg niet eens een mailtje? Nou nou
O dat was ik, Femke. Ik dacht dat dat ding onder mijn google profiel zou publiceren, maar blijkbaar ben ik unknown.
VerwijderenHoi luitjes fijn dat het zo goed gaat wij genieten van jullie verslagen veel plezier nog groetjes onne en marian
BeantwoordenVerwijderenJa, Marokko is wel wat anders. Ik heb indertijd in Tanger gelegen en de behandeling door officials is niet veranderd. In ieder geval mooi dat jullie nu de Afrikaanse kust verkennen en van deze andere wereld genieten. Senegal is ook interessant. Vanuit de Canarische eilanden een mooie tocht! We genieten van jullie verhalen en ervaringen.
BeantwoordenVerwijderenHartelijke groeten van Ria en Wim Trinks
Goed om te horen dat er nog aan de conditie wordt gewerkt.
BeantwoordenVerwijderenTassen vol met verse groenten? Daar kun je ook mee powerliften!
Nog geen foto van Anneke op hardloopschoenen?
groet,
Hanneke