woensdag 6 januari 2016

Aangekomen op Barbados, de oceaanoversteek is gelukt.

Momenteel, 4 januari 2016, zitten we op Saint Lucia waar we gisteren zijn aangekomen vanuit Barbados. Maar goed, beginnen bij het begin.

We zijn op 8 december vanuit Mindelo (Kaap Verdische eilanden) vertrokken om de oceaan over te steken naar Barbados, een tocht die naar verwachting 2 weken zou duren. In de middag van de eerste dag zagen we in de verte een groep grote vissen, we zijn daar naartoe gevaren en het bleken ongeveer 15 pilot whales te zijn met een groot aantal bottlenose (echte flipper) dolfijnen. We hebben onze boot daar laten drijven, de dieren waren gewoon lekker aan de oppervlakte aan het chillen en verplaatsten zich nauwelijks.
Na een half uurtje zijn we maar doorgevaren, we hadden een grote tocht voor de boeg.

Een tocht van twee weken. Over de eerste helft deden we ruim 8 dagen met een gemiddelde van 125nm per etmaal (ruim 5 knopen per uur) en over de tweede helft een kleine 6 dagen met een gemiddelde van 185nm per etmaal (8 knopen per uur). De eerste helft hadden we matige wind maar de tweede helft soms meer dan ons lief was, we hebben dan ook vaak met het tweede rif gevaren om de boel met windkracht 7 en erg indrukwekkende golven heel te houden. We voeren de hele reis met de traditionele passaat zeilvoering en de windvaan stuurinrichting (windpilot).
Die passaat zeilvoering (twee zeilen op het voorstag uitgeboomd) is geweldig, zeer stabiel en je verspilt geen wind.
Omdat veel volgers hebben gevraagd hoe het schip eruit ziet heb ik hieronder een kleine video geplaatst van een stukje oceaantocht.

Het is ons erg meegevallen qua verveling, we hebben ons geen moment verveeld, wat je op een dag op een schip zoal doet. Anneke was bezig te transformeren in een smurf, ze werd iedere dag een stukje blauwer op het bewegende schip en kon @#$%^&*grr! als een dokwerker, dat moet ik haar weer afleren. Er wordt in de nacht wachtgelopen ( je vraagt je af waarom, de eerste week geen schip gezien of op de apparatuur waargenomen) en genoten van de oceaan en sterrenhemel waardoor er overdag wat bijgeslapen wordt. Vervolgens worden kleine reparaties uitgevoerd, ik heb het automatisch ontstekingsmechanisme van het gasfornuis gerepareerd dat al twee jaar kapot was, een buitenspeaker voor de marifoon geplaatst, het kompaslampje gerepareerd etc.. Ook heb ik meer gelezen dan ik ooit heb gedaan. Natuurlijk wordt er tijd besteed aan koken en schoonmaak, hetgeen meer tijd vergt dan op het land. Buiten dat is er veel tijd om na te denken en voor overpeinzingen terwijl je over de oceaan uitkijkt. Al met al een trip die aan te raden is.

We zijn 22 december op Barbados aangekomen (Bridgetown) en voor anker gegaan. Een mooi eiland en een bijzondere stad maar wel erg duur, een zak chips kost 5 euro, een biertje in de supermarkt €1,35 enzovoorts. Maar goed dat hoort erbij. Met kerst gaan de inwoners van Bridgetown on 05:00 uur naar de kerk en daarna naar Queenspark op zijn “paasbest” (kleurige kleding, avondjurken, hoge hakken, zonnebrillen hoeden etc.) om als gemeenschap de kerst gedurende de dag te vieren.

Oud en nieuw wordt nauwelijks gevierd, wij hebben dat met twee bevriende stellen op het strand gevierd met drank, BBQ en vuur in een kuil. Om het eiland te verkennen hebben we met drie buslijnen op één dag het hele eiland rondgereden met een stel uit België, een leuke tocht waar je veel van het eiland ziet. Al met al erg genoten van de cultuur en diversiteit en teveel drank genuttigd.

Op 3 januari 2016 zijn we uit Barbados vertrokken naar het eiland Saint Lucia (zie mijn kaartje van het vorige blogbericht), een “tochtje” van 90nm, wij vinden dat inmiddels een kippeneindje en laten de bijboot voor zo’n kleine afstand gewoon op het voordek liggen. We hebben eerst de nacht dat we aankwamen bij Vieux Fort geankerd en daarna doorgevaren naar Soufriere, een waar paradijs, je wordt ook welkom geheten met de woorden “welcome in paradise”. Wij liggen daar nu aan een mooring (ankeren mag niet omdat je anders het koraal vernielt) en blijven daar tot Femke 9 januari aan boord komt. Anneke heeft al gesnorkeld en verteld dat er veel mooie vissen zijn en ook dat het koraal prachtig is, ik zal morgen een duikje nemen. Ik heb hier weer een heerlijk brood gebakken, een noodzakelijke activiteit voor lange reizen. Daarna gaan we vanuit hier (het is echt buitengewoon mooi) te voet watervallen bezoeken, modderbaden opzoeken, regenwoud bewonderen etc..

Het gaat ons goed, we genieten en zien uit naar Femke. Ik heb Anneke gevraagd een stukje te schrijven over de oceaantocht vanuit haar perspectief, dat zullen we een dezer dagen publiceren.

1. De dolfijnen waren aan het chillen, ik zie dat jullie vast wat jeugdige taal oppikken voor mijn komst

2. Geniet van de dagen met jullie dochter en van al de rest! Altijd uitkijkend naar een nieuwe blog van jullie om te lezen :-). Groetjes vanuit België! the Unknown Inge & A3aan ;-)

3. Mooi filmpje Heinze, nu weten we een beetje hoe het eruit ziet op zee. Niet alleen de dolfijnen liggen te chillen..... Heel veel plezier gewenst nu jullie dochter aan boord is, geniet ervan!
    We kijken nu nog uit naar een filmpje van Anneke in Taxandria outfit met de hardloopschoenen aan.......
    groetjes,
    Hanneke

4. Ja, leuk zeg, dat filmpje!

Oeps! Wacht even... (bluuuuh, barrrrffff, blèèèghhh).

Zo, nu zie ik weer wat minder groen en kan ik verder typen. Volgende keer 'landscape' filmen, met wat meer horizon erbij?

Alvast bedankt! Ook namens Sieppie, vermoed ik zo ;-)